הבלוג פרי מוחם הקודח של אנשי נטקראפט
על שימושיות, עיצוב, טכנולוגיה וכל הדברים המעניינים באמת

ישבנו עם משה וייס, מנהל בכיר בתחום הפיתוח והעיצוב בחברת "IBM", מנחה סדנאות לחשיבה עיצובית ומרצה בקורס אפיון ממשקים וחווית משתמש בנקטראפט אקדמי, לשיחה בה שיתף איך הגיע לתחום הפיתוח, המעבר לתחום העיצוב והמוטיבציה שבערה בו במהלך הקריירה. בנוסף שוחחנו על הקשר בין פיתוח לעיצוב, המגמות הטרנדיות החדשניות בתחום עיצוב חווית המשתמש ומה עוד צופה לנו העתיד בתחום הUX.

איך הגעת לתחום הפיתוח?

כבר בגיל 10 קיבלתי את המחשב הראשון שלי מאבי, שנבנה מחלקים שנרכשו. בגיל 12 למדתי לבד פיתוח תוכנות והתחלתי לפתח בעצמי. אחרי הצבא התקבלתי לתפקיד מפתח בחברת "מטריקס" והתקדמתי שם למספר תפקידי פיתוח וניהול. במקביל למדתי לתואר במדעי המחשב. בגיל 22, בשנתיים הראשונות בחברה, במקביל לדיי ג'וב ב"מטריקס", הקמתי ופתחתי סטרטאפ ביחד עם שותף שעבד איתי בצוות ב"מטריקס". הייתי אמון על הפיתוח ולמדתי המון לבד. מהבוקר עד הערב פיתחתי לטובת "מטריקס" ובלילה, עד השעות הקטנות, פיתחתי לטובת הסטרטאפ. סגרנו את הסטרטאפ עם התפוצצות בועת האינטרנט  בתחילת שנות ה-2000.

איך התמודדת עם זה?

היה לי קשה כי הייתי ילד בן 22 צעיר ונמרץ שעבד ופיתח שעות לתוך הלילה במשך שנתיים. האצבעות שלי בערו לעבוד, היה לי פאשן מטורף, זה היה הבייבי שלי. לא ידעתי בתור בחור צעיר איך להתמודד עם הדבר הזה, ידעתי שיש לנו משהו מאוד טוב בידיים, אך אין לנו מה לעשות וזה המצב. אמרתי לעצמי שאני אוחז בשיניים ומתקדם. המשכתי וכל יום למדתי משהו חדש בחברת "מטריקס" והתקדמתי בחברה.

לאחרונה פתחתי עם שותפה בייבי חדש משלי – discovers, שבו אני עושה מה שאני הכי אוהב לעשות – סדנאות בתחום אסטרטגיה, חזון והתייעלות. אז דיי מרגיש לי שהתמודדתי עם זה מעולה.

מהן התכונות שלדעתך קידמו אותך במהלך הקריירה

מתחילת הקריירה ועד היום, יש לי אנרגיות מטורפות. פיתחתי מאוד מהר ובאיכות גבוהה. יש מפתחים שלא אכפת להם מהאיכות. הם מפתחים ואז נותנים לאיש ה-QA. באתי עם ראש תשתיתי ועם ראייה של איכות ולכן פיתחתי מאוד מהר. חשבתי תמיד ובראש ובראשונה על האיכות. בנוסף, עבדתי המון מול לקוחות כקונספט שהאמנתי בו וזה נתן לי את הכלים להבין את עולמו של הלקוח.

מהן המגמות שאתה רואה שהתפתחו בשנים האחרונות בתחום הUX?

כל התחומים שלוקחים את הלקוח למרכז, מתודולוגיית עבודה מתקדמות, Customer experience הרבה יותר ופחות User experience (מבט על כלל החוויה ולא רק על ממשק המשתמש הגרפי), בדיקות שמישות עוד במהלך הפיתוח וכלים לחשיבה עיצובית.

אחד הדברים המשמעותיים שהלכו והשתכללו הם הכלים שנותנים למעצב להרים מוצר עוד לפני שהפיתוח כותב שורת קוד אחת. הם חוסכים זמן פיתוח ומשפרים יעילות. כיום, המעצבים ואנשי הפיתוח עובדים צמוד יותר בגלל הכלים החדשניים הללו ויש יותר הבנה בזכותם.

מהן החידושים שאתה צופה שיהיו בעתיד בתחום הUX?

בראייה שלי, מה שאני צופה הוא שאנשי המוצר העתידיים יהיו אנשי הUX. לדעתי, מתודולוגית העבודה שתשתלט על עולם הפיתוח והעיצוב היא החשיבה העיצובית (Design Thinking) או כאלה שיושתתו על בסיסה.

מהן התכונות שאתה סבור שצריכות להיות באיש UX?

לדעתי היום, איש UX צריך להכיר ולהבין עקרונות פיתוח ועיצוב ואיך לנהל שיח עם האנשים האלה. בנוסף, אחוז משמעותי מעבודת ה-UXer בארגונים הוא לשכנע ולמכור (כי לכל אחד יש מה להגיד על חווית משתמש…).

הלקוחות של איש הUX הן לא רק לקוחות החברה או המוצר אלא גם המנכ״ל, מנהל המוצר (ועוד כמה מנהלים בכירים בארגון), אנשי הפיתוח והבדיקות ואפילו אנשי הUI (ויז׳ואל).

ספציפית, ביום יום, אנשי הפיתוח והבדיקות הם הלקוחות העיקריים. יש צורך לדבר בשפה אחידה ולהבין אחד את הקשיים של השני על מנת לייעל את העבודה וכדי לקבל תוצרים שאיש הUX התכוון אליהם מלכתחילה. לשם כך, איש הUX צריך להבין את קשיי הפיתוח ולהתאים את החדשנות לפיתוח. איש UX שאומר שהוא רוצה דבר מסוים, אבל אי אפשר לפתח אותו בסופו של דבר, יהיה פחות טוב בעבודתו.

כמו כן – איש UX שמבין את תחום העיצוב ובונה את הוויז'ואל הוא איש UX הרבה יותר טוב לדעתי.

מה הוביל אותך להיות מרצה בתחום אפיון ממשקים וחווית משתמש?

אני מרצה כבר המון שנים ב"IBM" ובשנה האחרונה ב-Discovers סביב תחום החשיבה העיצובית, הפיתוח והUX. לפני 3 שנים הרצתי על במת UXI Live והתגבר בי הרצון להעביר את הידע והניסיון שלי לעוד אנשים.

פתחתי בלוג אישי: moshepro.com שמטרתו הייתה ״להעביר את זה הלאה״ עם המון סיפורים אישיים שעברתי בשנים האחרונות סביב ניהול מוצר, פיתוח ו-UX (והשילוב ביניהם) ולאחר מכן את Discovers שקמה במטרה להעביר את הידע שלנו לכמה שיותר אנשי מקצוע.

השלב הבא היה ללמד בנטקראפט אקדמי.

מי הם מקורות ההשראה שלך?

המנהלת הראשונה שלי ב"מטריקס", חלי וייס שהיא אישה מדהימה ומעוררת השראה שלקחה אותי יד ביד מתחילת דרכי והייתה המנטורית שלי. סטיב ג'ובס מעורר בי השראה ענקית – צורת החשיבה שהייתה לו ואיך שהוא ראה את הלקוח.  מידי פעם אני פותח וידאו של אחת ההשקות שלו או אחד הסרטים שעשו עליו. מבחינתי אני חושב כמו שהיה חושב סטיב ג'ובס  – כשיש לי רעיון אני לא בוחל בשום אמצעים ושום דבר לא יעצור אותי.  צורת החשיבה שלו על מוצר ופיתוח – אלו הן גישות שאני לוקח איתי כהשראה ממנו.

יש לך מסר למי שרוצה להשתלב בתחום הUX?

יש משהו שאני תמיד אומר לתלמידים שלי: "50% מהעבודה שלכם היא למכור את עצמכם ואת הרעיונות שלכם, ללמוד להציג אותם ולהשפיע". לחשוב על עולמה של הפרסונה שאתם רוצים לרתום אותה למוצר ותמיד לחשוב מה מניע אותה. ו- 50% האחרים הם המקצועיות והבנת התחום".

 

העברת מקל מאפיון לפיתוח. כל פרויקט UX עובר את זה, וכמעט תמיד זה כואב. חוסר הבנה של הדרישות, אינטראקציות לא ממומשות (או ממומשות "עקום"), פיצ'רים שמתפספסים… וכל אלה גוררים עיכובים בלוחות הזמנים, בלגן וחיכוכים עם צוות הפיתוח או עם הלקוח, ויכולים לעתים להחריב פרויקט ולהותיר הרבה דם רע.

איך נמנעים מכל זה? הדרך שהתפתחה אצלנו בנטקראפט (ועלתה לנו בדם, יזע ודמעות…) כדי להקל על כאבי המעבר – היא סט כללים שעוזר לנו להפיק פעם אחר פעם תיק אפיון מלא, מדויק ונקי.

המשך

בוגרי תואר בפסיכולוגיה, בואו לגלות עולם רחב בו הידע שרכשתם בתואר נותן לכם יתרון גדול,
כי הרי פסיכולוגיה היא אחת הפרמטרים העיקריים בעיצוב חווית משתמש.
לכתבה, הקליקו >>> https://bit.ly/2zPRD08 

 ישבנו עם שירי גרין-אלגביש, מנכ"לית רשת OpenValley, לשיחה צפופה על תחום ה- UX בצפון, והבאנו אליכם את כל התובנות הכי חשובות. כל מה שאתם צריכים לדעת על ענף הטכנולוגיה בצפון, חברות הסטרטאפים, אנשי הUX-, ואיך להיכנס לתחום  נמצא ממש כאן.

המשך

היום יום של מרצי נטקראפט וצוות האקדמיה מורכב מטיפול בפרטים הקטנים והגדולים על מנת לספק לכם, התלמידים, את קורס עיצוב ממשקים המתקדם והפרקטי ביותר. כיף לקבל לפעמים את הפידבק שלכם ולהבין כי גם אתם מרגישים ככה…לא נגענו

 

המשך

 

חיפה עיר עם עתיד?  זה כבר ידוע. חברות הטכנולוגיה מציפות את הצפון והשאלה הגדולה מה כדאי ללמוד על מנת להשתלב בתעשייה הפורחת בצפון ובכלל. תחום ה- UX שתופס מקום של כבוד בעשור האחרון בחברות טכנולוגיות רבות, הוא ללא ספק מועמד ראוי לבדיקה. ראיינו את גיורא פלדמן, הבעלים של סטודיו לעיצוב חווית משתמש, מרצה בטכניון ובנטקרפט אקדמי וראש החוג למולטימדיה במכללת תילתן.

 

המשך

אני נתקל לא אחת בתופעה הזו, בעיקר באפליקציות, תופעה מבלבלת ולא נעימה. תיבת הסימון, או הצ'ק בוקס ולידו טקסט.

נשאלת השאלה, איזה מצב הטקסט הזה אמור לתאר, לדעתכם, את המצב העכשוי או את המצב לאחר סימון וי בתיבה?

המשך

אתר אינטרנט הוא הכרחי לעסק, אפילו לעסק הקטן ביותר. כדי לפנות לאיש המקצוע הנכון, שיבנה לכם אתר במחיר שווה, כדאי לדעת בדיוק מה הצרכים שלכם ולהגיע עם רשימת דרישות ברורה ומקצועית.

המשך

הכתבה הבאה היא למעשה שיחה קצרה על המוח שלנו. למה קצרה? כי הוא בדר"כ מעדיף שלא לעכל יותר מידי מידע. בשיחה נבין עד כמה ידע קוגנטיבי בסיסי יכול לעזור לנו לתכנן ממשק אופטימלי עבור המשתמשים בו. נבין גם מה קורה שם בקופסה הקטנה בין כתפיהם של משתמשי הקצה בזמן שהם נתקלים בממשק שלנו. לאחר שנבין ונדע לצפות התנהגויות משתמשים, נעבור מייד לתכל'ס – תכנון המסך בהתאמה להתנהגויות הצפויות הללו.

אז צפו להרבה מוח על קצה המזלג פלוס טיפים ממשיים לעיצוב מוכוון פסיכולוגיה קוגנטיבית.

המשך

תחום חווית המשתמש תופס תאוצה בשנים האחרונות וכל עסק ומותג המכבד את עצמו, חייב להבין שאין מנוס מלהשקיע בחווית משתמש טובה עבור הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים שלו. בעוד שיש חברות שכבר מזמן השכילו
להפנים את הדבר, רבים עדיין מוצאים את עצמם עושים שגיאות בבואם לאפיין את חווית המשתמש באפליקציות המובייל שלהם, מה שמוביל, בסופו של דבר, לחווית משתמש גרועה וללקוחות לא מרוצים, אשר ייתכן ולא יחזרו יותר.

המשך