הבלוג פרי מוחם הקודח של אנשי נטקראפט
על שימושיות, עיצוב, טכנולוגיה וכל הדברים המעניינים באמת

 Untitled design

התחרות הקשה על תשומת הלב של המשתמשים, לא משאירה לאפליקציות זמן רב בכדי לשכנע שהן הדבר האמיתי. בעולם המובייל אין הזדמנות שנייה, 22% מהאפליקציות שהמשתמשים מורידים נזנחות אחרי שימוש אחד בלבד, ונשארות לתעות במדבריות האפליקציות שמקשטות את מסך המכשיר, אם בכלל.

אחד האתגרים הגדולים של מנהלי מוצר ואנשי UX הוא לעצב את חווית משתמש ראשונית שתדגים מיידית את הערך של האפליקציה, בדרך חוויתית ומהנה.

כמו בהרבה תחומים אחרים, הרושם הראשוני או חווית השימוש הראשונית באפליקציה היא קריטית להצלחתה. גם אם הרעיון שעומד מאחוריה הוא לא פחות ממדהים, חוויה ראשונית מתסכלת, לא אינטואיטיבית או מורכבת מידי, תגרום למשתמש להמשיך הלאה.

ה-Onboarding הוא התהליך השימוש הראשון בו מסבירים למשתמש את הערך של האפליקציה, איך היא עובדת, לבצע הגדרות הכרחיות, ואף להשלים פעולה מרכזית.  תרחיש זה הוא קריטי, ולכן מחייב התייחסות מיוחדת ותכנון מדוייק, המתייחס למסכים בהם המשתמש עובר בהקשר זה.

Onboarding שמאופיין נכון יכול לעשות את ההבדל בין הצלחה לכישלון.

יש מספר דרכים לאפיין את התהליך, אבל לפני שבוחרים אחת מהן כדאי להחליט מי הכי מתאימה  לפונקנציונליות ולתכני האפליקציה. ככל שהאפליקציה יותר מורכבת, כך התהליך יהיה יותר מורכב.

Setup (הגדרות) – הדרך הקלאסית והמוכרת לנו מהתקנת ווינדוס הישן (והטוב?),  המשתמש ממלא פרטים מסך אחרי מסך, ותוך כדי התהליך משולבים הסברים על הערך והיתרונות.

Tutorial (מדריך) – בשיטה הזו, תהליך ההכרות של המשתמש עם האפליקציה משלב גם הסבר על איך האפליקציה עובדת או מה הפעולות העיקריות שאפשר לעשות איתה.

החיסרון בשיטה זאת הוא שהמשתמש הוא צופה בלבד ואינו פעיל, כך שיש פחות חיבור והטמעה של הפעולות שיידרש לעשות בפעם הבאה.

Walkthrough – זו הדרך המועדפת במערכות מורכבות יותר – במקום להסביר המון בהתחלה, אפשר להדגים איך המערכת עובדת תוך כדי התהליך.  תהליך הכניסה הראשונית מובנה כך שהמשתמש מקבל ליווי לאורך הדרך, ועושים בשבילו כמעט הכל מלבד ללחוץ על הכפתורים. עדיף לעשות זאת דרך אחד התהליכים העיקריים במערכת למשל, אם האפליקציה שלנו מיועדת לצילום סרטון וידאו ועריכתו – נעזור למשתמש לפרסם את הוידאו הראשון שלו.

זמן מובייל נמדד בשניות

בכל שיטה שלא תבחרו, קחו בחשבון שזמן בעולם המובייל נמדד בשניות, כל מסך מיותר או לא ממש הכרחי בשלב ההכרות הראשונית של המשתמש עם האפליקציה, יכול לגרום לו לנטוש את התהליך. דוגמה אחת למסך כזה הם ה Splash screens, מסך הטעינה, למשל. אם תחשבו על זה, אין להם כל ערך מוסף עבור המשתמש, הם לא כוללים ליווי, הדרכה או הסבר, ובעיקר מבזבזים עוד כמה שניות מזמנו היקר. ניתן לנצל זמן זה, או, במידה ומתאפשר, לוותר עליו.

Picture1

כל כניסה של המשתמש לאפליקציה היא הזדמנות לחזק את הקשר ולהציע לו אפשרות לפעולה או מידע. גם אם זו הכניסה הראשונה שלו והוא עדיין לא ביצע כל פעולה, הודעה בסגנון "אין התראות חדשות" או "עדיין לא ביצעת כל פעולה" לא תעודד אותו להמשיך. בדומה להודעות שגיאה בסגנון "כתובת המייל אינה חוקית", גם כאן הודעות מרתיעות או מסך שאין בו הסבר או הצעה לפעולה, יכולים לגרום למשתמש לנטוש.

Picture2

המסכים הראשונים באפליקציה צריכים לכלול הצעה או אפשרות לפעולה מיידית, ברורה ופשוטה. הם יכולים להיות נתיב שיחזיר את המשתמש לפעילות מהירה במערכת.

ערך לפני מידע

אם יש משהו שמשתמשים לא אוהבים, זה אין סוף מסכים בהם הם נדרשים לספק מידע על עצמם, לפני שביצעו פעולה אחת באפליקציה. יכול להיות שהמידע הזה דרוש לשימוש נכון באפליקציה, אבל מבחינת המשתמש השלב הזה יכול להיות מייגע. לכן בשלב ההתחלתי, כדאי לבקש מינימום מידע ולהגיע כמה שיותר מהר לערך של האפליקציה מבחינת המשתמש. כל מידע שהוא לא הכרחי לשימוש ההתחלתי, אפשר יהיה להשלים כשהמשתמש יכיר את האפליקציה טוב יותר, וירצה לבצע פעולות נוספות או מורכבות יותר.

Onboarding-Dr-Dre-flow-02

Progressive onboarding יכול להיות דרך מצוינת לשמור על קשר עם המשתמש, להזכיר לו שהאפליקציה קיימת ולהציע לו ערך נוסף. זו גם יכולה להיות הזדמנות להשלים את המידע הבסיסי שהמשתמש סיפק בהתחלה. ניתן להשתמש באחד הכלים החזקים העומדים לרשותנו – Push Notifications, אך כמובן במידה הגיונית.

גם הקלדה היא לא פעולה שמשתמשי מובייל אוהבים, לכן כדאי למצוא פתרונות אחרים שיצמצמו למינימום את השימוש במקלדת כמו השלמה אוטומטית, בחירה מרשימה, הצפת תכנים חכמה, סריקת QR, זיהוי מיקום וכדומה.

עוד דרך לצלוח את השלב הזה בשלום, הוא שימוש במיקרו קופי. מיקרו קופי משעשע, שנון או כזה שמעדכן את המשתמש באיזה שלב הוא נמצא, יכול להפוך את החוויה לכייפית ולתת למשתמש תחושה שמישהו מלווה אותו בתהליך.

Picture4

המידע כבר קיים

התחברות דרך רשתות חברתיות יכול להיות מקור מעולה לקבלת מידע כמו גיל, מין, סטטוס אישי, דפים שהמשתמש אהב, השכלה ועוד, וכך לחסוך ממנו שאלות מיותרות. עם זאת, לא כל המשתמשים אוהבים לתת לאפליקציה גישה לפרופיל שלהם לכן ישנם מקרים בהם כדאי להשאיר את האפשרות להרשמה דרך מייל וסיסמה, לצד הרשתות החברתיות.

אין ספק שהפגישה הראשונה של משתמש עם אפליקציה היא קריטית. עם אחוזי נטישה גבוהים, אנחנו צריכים לעשות את המקסימום על מנת לייצר חווית משתמש מזמינה החל מהשנייה הראשונה.

הרושם הראשוני, אשר כולל בתוכו (לצד התרשמות אסטטית) הבנה לגבי מה אפשר לעשות ואיך לעשות זאת, יקבע אם המשתמש יפתח קשר חם או ינטוש את האפליקציה לנצח.

אחת הדרכים ליצירת חוויה מזמינה היא להוליך את המשתמש ביד ולתת לו לבצע משימות קצרות תוך הסברת הערך שלהן. Onboardingמסוג זה אמור להשאיר את המשתמש עם הרגשת ביטחון בתפעול האפליקציה והבנה של האפשרויות הגלומות בה. סבלנות המשתמש קצרה מאוד ולכן חשוב לקצר משימות ולדייק את התהליך.

רוצים להבין על מה אנחנו מדברים?

התקינו Pinterest



5 תגובות לפוסט ”איך תמנעו מהמשתמשים לנטוש את האפליקציה שלכם“

  1. בתור בלוג על חווית משתמש הייתי משנה את הגודל של הפונט של המיילים שנשלחים שיהיה בגודל קריא.. איך שהוא נשלח עכשיו הוא פשוט לא קריא וחבל כי נראה שהתוכן מעניין..

  2. תודה, האם אפשרי לקבל קישור לתמונות מסך שצירפת?

  3. כתבה מאוד מעניינת.
    יש לי משרד רואי חשבון קטן, האם אתם ממליצים לי לפתח אפליקציה לללקוחות המשרד?

  4. הי אריאל, אמנם אנחנו לא מכירים לעומק את פעילות משרדך, אבל בגדולף לדעתנו אין צורך באפליקציה לסוג עסק כזה ועדיף להשקיע באתר רספונסיבי, שיספק חווית משתמש טובה ללקוחות המשתמשים במכשירים שונים.

  5. מעניין מאד

לכתוב תגובה

(חובה לפחות לרשום שם!!!)

(...אף אחד לא יראה את זה)

(תפרסם/י את עצמך! שידעו מאיפה את/ה!)