הבלוג פרי מוחם הקודח של אנשי נטקראפט
על שימושיות, עיצוב, טכנולוגיה וכל הדברים המעניינים באמת

Untitled design

כולנו ראינו מתישהו פעוט קטן, אפילו בן שנה, מפעיל בעצמו אייפד או משתלט על הטלפון של אבא. אולי אפילו עשינו לייק להורה שהעלה סרטון בו הוא גאה בילד שלו שכבר בגיל קטן מצליח להתמודד עם טכנולוגיה שלפעמים אפילו מבוגרים טועים בה, אך האם הם באמת יודעים מה הם עושים או סתם לוחצים ללא היגיון?

בפרוייקט YES עם מי לגדול, קיבלנו משימה מאתגרת: ליצור אפליקציית VOD אותה יוכלו הילדים להפעיל בעצמם, למצוא את הסרטון אותו הם מחפשים, ללא עזרת ההורים, וגם ליצור כלי להורים לניהול אופי ושעות הצפיה של הילדים.

yes GO kids כוללת כ-3,000 תכני חינם בעברית מתוך ערוצי הילדים של yes שכוללים בין השאר את הערוצים דיסני ג’וניור, ניק ג’וניור, הופ! ובייבי ותוכניות רבות עם כוכבי הילדים כמו: “דורה”, “יובל המבולבל”, “מועדון החברים של מיקי”, “אומי זומי”, “תותית”, “תומס הקטר” ועוד דמויות שמככבות בכל בית שיש בו ילדים. 

התחלנו את התהליך בפגישה עם נציגי יס וחברת הפיתוח. הם הגדירו את המטרות, קהל היעד של האפליקציה, והדגישו שהמטרה שלהם היא ליצור פלטפורמה שילדים יכולים לתפעל בצורה עצמאית, אבל שתכלול אפשרות פיקוח או הגבלה להורים. 

מפה יצאנו להתליך של האיפיון של האפליקציה. 

שלב ראשון: להכיר את קהל היעד 

השלב הראשון היה מחקר שוק ומתחרים. רצינו לבדוק מה קורה בעולם פלטפורמות התוכן לילדים, ובחרנו באפליקציות מובילות כמו הופ, יוטיוב קידס ועוד, וגם כאלה שפחות מוכרות. בנוסף, צרפנו לתהליך את ד”ר שולי גילוץ , מומחית חווית משתמש לילדים, שהובילה את המחקר. 

הנציגים של יס הגדירו את קהל היעד שלהם, אבל כדי לאפיין אפליקציה לאותו קהל, צריך להכיר אותו יותר מקרוב ולהבין מה באמת מעניין את הילדים, איך הם מנווטים ומתפעלים את האפליקציה, מה ההעדפות שלהם, מה עובד ומה ממש לא. 

בבדיקות השמישות שעשינו, ביצענו תצפיות בילדים מטווח הגילאים הרלוונטי, כשגילאי הקיצון היו בני 3.5-5. 

4maya

גילינו שהילדים מאוד ממוקדים בצפייה בתוכן, ופחות בשיטוט וחקירת האפליקציה. הם נמשכו בעיקר לתכנים שהיו מוכרים להם מערוצי הטלוויזיה כמו סרטי וידאו של דמויות מוכרות, ופחות התעניינו במשחקים. המסקנה הראשונה שלנו מהתצפית הייתה שצריך להתמקד בדמויות ובתוכן. 

עוד דבר חשוב שעלה בשלב המחקר הוא שילדים לא כל כך מבינים את היררכית המידע. כלומר הם לא מבינים שלחיצה על משהו בעמוד אחד, תוביל אותם אותם לעמוד אחר. הציפייה שלהם היא שלחיצה על דמות מסוימת תפתח מיד את הסרט של הדמות, לכן האפליקציה חייבת להיות כמה שיותר “שטוחה” עם מינימום מעבר בין עמודים שרק יבלבל את הילדים.

גילינו שעולם האסוציאציות של ילדים שונה מאוד מזה של מבוגרים, לכן שימוש באייקונים פשוט לא עובד כי הילדים לא ממש מבינים אותם, לכן עדיף להשתמש בדמויות המצוירות. 

עכשיו מה שנשאר לנו זה ליצור ממשק לפי העקרונות האלה.

אפיון ראשוני

בהתאם למסקנות שלנו ממחקר המשתמשים, התוכן באפליקציה מופיע בעיקר בצורה ויזואלית עם הדמויות הפופולאריות ביותר מיד במסך הראשון. כמו שאתם רואים, את אפשרות החיפוש מיקמנו מצד ימין בתחתית המסך כי אפשרות החיפוש פונה בעיקר להורים ופחות לילדים. 

1

במחקרי השמישות ראינו שילדים מעדיפים צבעים בולטים וזוהרים, ונמשכים מיד לאלמנטים הכי צבעוניים במסך, אז ויתרנו על הטרנדים העיצוביים שהיו אולי נכונים בעיצוב למבוגרים אבל פחות לילדים. ניסינו להעריך איך האפליקציה הייתה נראית אם היינו נותנים לילדים לעצב אותה, וככה זה נראה אחרי עיצוב שעשינו למטרת סבב בדיקות שמישות:

123

אחרי שעשינו עיצוב ראשוני ובחנו את העיצוב בסבב בדיקות שמישות נוסף, עברנו להידוק הקונספט האפיוני והעיצובי וזו התוצאה:

GoKids_MainPage_A02_X1

6

באזור ההורים שילבנו פיצ’רים ותכנים שהותאמו לדרישות של יס, כך שתהיה להורים אפשרות להגביל ולפקח על האפליקציה ועל התכנים שהילדים צורכים:

3

גם לאחר שבנינו פרוטוטייפ משלנו, בחנו איך הילדים מגיבים לממשק ועשינו התאמות לפי המסקנות שעלו מבדיקות השמישות.
תהליך הפיתוח של האפליקציה היה מרתק, ושונה מכל מה שעשינו עד היום. קהל יעד שמתנהג וחושב אחרת, ומונע מדברים אחרים הוא אולי מאתגר במיוחד, אבל אתגרים כאלה הם בדיוק הסיבה בגללה אנחנו כאן.



4 תגובות לפוסט ”המשימה: איפיון אפליקציה לילדים“

  1. מעניין מאוד, תודה :)

  2. מעולה! אני אשמח לקרוא עוד מידע הנושא.

  3. נראה שבסקיצה השנייה ויתרתם לחלוטין על אפשרות החיפוש – האמנם? למה?

  4. אולי במקום הגבלת זמן לשנות את זה להגבלת מספר פרקים
    שמותר לילד לראות מפני שבגיל הזה לילד אין תפיסה של זמן.

    מאת אורי הרצוג

לכתוב תגובה

(חובה לפחות לרשום שם!!!)

(...אף אחד לא יראה את זה)

(תפרסם/י את עצמך! שידעו מאיפה את/ה!)