הבלוג פרי מוחם הקודח של אנשי נטקראפט
על שימושיות, עיצוב, טכנולוגיה וכל הדברים המעניינים באמת

Think Big Data

31 בOctober 2017 מאת

נסו לחשוב על כמות הפעולות שביצעתם היום ותועדו ברחבי הרשת; דברים שחיפשתם בגוגל, תמונות ששיתפתם בפייסבוק או באינסטגרם, מוצרים שרכשתם, לייקים שחילקתם ברשתות החברתיות, כתבות שקראתם, סרטונים שראיתם, מצלמות אבטחה שצילמו אתכם בדרך ואפילו הנתיב בו נסעתם. תארו לעצמכם כמה ניתן ללמוד עליכם (ועל ההרגלים שלכם) מהמידע הזה?

על המידע הפרסונלי הזה מבוסס תחום הביג דאטה (Big Data). כמות עצומה של 2.5 קווינטיליון בייטים (נכון להיום) זורמת בכל יום בין אלפי שרתים. כל פעולה, שיתוף או מיקום בו היינו, מתועדים על ידי מערכות מתוחכמת מאוד הבודקות את המידע, מתייגות אותו ומקטלגות אותו בארכיונים עצומים.

התהליך המורכב של תיעוד, עיבוד וניתוח המידע מבוצע במערכות אינטליגנציה מלאכותית (הנקראות גם בינה מלאכותית או AI- Artificial intelligence) המשתמשות באלגוריתמים הלומדים אותנו בכל זמן נתון ומקבלים החלטות באופן מיידי לגבי תעדוף מידע חשוב. במקביל, המערכות דולות מידע רלוונטי ומחליטות מתי להשתמש בו ולאן לנתב אותו, בהתאם לצרכים שהוגדרו להן.

תהליך זה לא מתרחש בגלל הצורך בסדר וארגון – אלא על מנת ליצור לכל אחד מאיתנו פרופיל אישי מדויק ככל האפשר; פרופיל הכולל העדפות, תחומי עניין, טעם, סגנון, סטטוס בחיים, או במילים אחרות “פרסונליזציה”.

 

מקור תמונה: All Access

פוטנציאל עצום

כאשר מסתכלים על Big Data מהפן העסקי, ניתן די בקלות להבין מדוע הנושא מקבל חשיבות כה רבה, מידע אסטרטגי שווה הרבה כסף ומכיוון שכל אחד מאיתנו הוא לקוח פוטנציאלי של מוצרים ושירותים שונים, נדרשת כל הזמן דרך יעילה יותר לטרגט ולאתר לקוחות איכותיים.

קחו לדוגמה את תחום השיווק; מערכת היחסים שלנו עם פרסומות מבוססת על יחסי אהבה-שנאה. שנאה משום שרוב הפרסומות אינן רלוונטיות לנו ובדרך כלל לא בא לנו להיחשף אליהן. אהבה, כי לפעמים פרסומת מספרת לנו על מוצר או שירות שאנחנו באמת צריכים ואז הגישה שלנו כצרכנים משתנה ואנו נעשים פתוחים למסר או לפחות קשובים יותר.

בעזרת ביג דאטה, ניתן להתאים מוצר ברמת דיוק מרבית לקהל היעד אליו הוא מכוון; כך למשל חברת רכב המפרסמת רכב שטח חדש ויוקרתי יכולה בעזרת ביג דאטה לפנות בקמפיין מטורגט רק לאנשי עסקים בעלי הכנסה גבוהה, האוהבים שטח, יש ברשותם רכב שטח משנתון X ומטה והם מתעניינים בשדרוגו. בשיטה זאת הטכנולוגיה עובדת עבורנו – גם מאתרת קהל יעד רלוונטי מאוד למוצר וגם מייצרת קמפיין אפקטיבי ומדיד יותר, החוסך לחברה כסף רב על רכש מדיה.

עכשיו תארו לעצמכם כמה השפעה יש לטכנולוגיה ומה ניתן לעשות בעזרתה אם משתמשים בה לתחומים מהותיים יותר כמו העדפות של משתמשים כשמדובר בבחירות לנשיאות למשל:

בעונה הרביעית של סדרת הטלוויזיה בית הקלפים, מוצגת דוגמה מצוינת לשימוש בביג דאטה לצורך השפעה על קהל הבוחרים; כאשר קלייר אנדרווד (אשתו של) מקבלת לידיה רשימה מדויקת של אזרחי ארה”ב אשר נפגעו מנשק חם. קלייר שולחת לאזרחים ברשימה הודעה המעודדת אותם לתמוך בחוק רישום כלי הנשק, אותו היא מקדמת בקונגרס.

למעשה, בעזרת ביג דאטה ניתן לאתר את קהל המתנדנדים בקמפיין פוליטי, לזהות את הבעיות והדילמות שלהם ולספק פתרונות מותאמים שישפיעו על ההחלטה הסופית שלהם. בבחירות האחרונות בארה”ב תחום הביג דאטה היווה גורם מכריע ויש הטוענים שטראמפ לא היה זוכה בלעדיו.  

הגדולות שולטות

ענקיות האינטרנט הגדולות כמו פייסבוק, גוגל, מיקרוסופט ואפל כבר מזמן הבינו שהכסף הגדול נמצא במידע. מסיבה זו הן מציעות לנו מגוון שירותים חינמיים כגון: תיבות מייל, מפות, תמונות, ניהול לוחות זמנים, מוזיקה, תכני ווידאו ועוד. הכל על מנת שנמשיך לחלוק איתם את המידע האישי שלנו.

בימינו כבר ברור לכולם שגולשים אוהבים לחלוק והם מרגישים בטוחים יותר לעשות את זה. אם בתחילת ימי האינטרנט, רוב הגלישה נעשתה תחת מעטה אנונימיות וסודיות, פייסבוק שינתה את המצב. סיפורי חיים, תמונות ושיתופים – מי מאיתנו לא נכנס לפרופיל של מישהו שעניין אותו (מפורסם או לא) חיפש עליו מידע מעניין והציץ לו בתמונות. כל המידע כבר מזמן זמין ולנו נותר רק לחפש ולמצוא.

גוגל כנראה מכיר אותנו טוב יותר מבני הזוג שלנו ויודע למשל לציין בפנינו באופן מדויק באלו מקומות היינו ב-10 השנים האחרונות, מתי ולכמה זמן.

כיום אחד האתגרים הגדולים של ענקיות האינטרנט הוא לא רק כיצד לייעל את השימוש במידע, אלא כיצד לשמור את המידע רק לעצמן.

הרבה מאוד ועדיין מעט מידי

נכון לכתיבת שורות אלו, פחות מאחוז אחד מסך כל המידע הקיים, עובר תהליך ניתוח ותיוג. זה קורה כמובן כיוון שמדובר בכמות אסטרונומית של מידע.

עם זאת, מכיוון שלכולם ברור כי המידע הזה שווה הרבה מאוד כסף, מיטב החברות פועלות במרץ כדי לשפר נתון זה. ארגונים גדולים ואפילו ממשלות כמו ארה”ב וגרמניה משקיעות כיום מאות מליונים בתחום לימוד ופיתוח נושא הביג דאטה, לאחר שהבינו את חשיבות המידע ואת מגוון האפשרויות הטמונות בו.

וזאת רק ההתחלה

אם לרגע נסתכל קדימה, נבין שכמות המידע שאנו משתפים כיום היא רק ההתחלה.   

תחום האינטרנט של הדברים (Internet of things) נכנס במהירות ופוגש את החיים שלנו כמעט בכל מקום: בית חכם שמתקשר עם הסמארטפון שלנו, מוצרי חשמל מחוברים לרשת,  אביזרים דיגיטליים לבישים.

כך שאין ספק שכמות המידע שנחלוק לגבי החיים שלנו רק תלך ותגדל.

בהתאם לתחזיות אלו, הדרישה למערכות ניתוח הנתונים יתפתחו ויהפכו להיות חכמות יותר ויותר וכמו תמיד לתחום חוויית המשתמש קיים חלק גדול וחשוב מאוד בפיתוח מערכות אלו. ככל שהמערכת מורכבת יותר, נדרש ממשק משתמש נוח ופשוט יותר המאפשר לנווט ולאתר מידע חשוב בתוך ים המידע המצטבר בה.

אין ספק שתחום הביג דאטה הוא תחום מורכב ומרתק שעוד יתפתח וישפיע רבות על החיים של כולנו. אנו מבטיחים שנמשיך לעקוב אחריו והוא כנראה ימשיך לעקוב אחרינו.

אם אהבתם, תרגישו חופשיים לשתף את הכתבה ולהגיב.



לכתוב תגובה

(חובה לפחות לרשום שם!!!)

(...אף אחד לא יראה את זה)

(תפרסם/י את עצמך! שידעו מאיפה את/ה!)