הבלוג פרי מוחם הקודח של אנשי נטקראפט
על שימושיות, עיצוב, טכנולוגיה וכל הדברים המעניינים באמת

אתר אינטרנט הוא הכרחי לעסק, אפילו לעסק הקטן ביותר. כדי לפנות לאיש המקצוע הנכון, שיבנה לכם אתר במחיר שווה, כדאי לדעת בדיוק מה הצרכים שלכם ולהגיע עם רשימת דרישות ברורה ומקצועית.

היתרון והקלות היחסיים בהקמת אתר מותאם לגדלים וסוגים שונים של פלטפורמות דיגיטליות, מביאים רבים לפנות לחברות מומחות, כדי להקים כזה. מי שבוחר לפנות לגורם מקצועי, נתקל בהיצע עצום ומגוון. מחברות ענק שמקימות אתרים מזה שנים ועד לבן של השכן, שבדיוק סיים קורס תכנות ויכול להרים לכם את האתר הזה בשתי דקות. המפתיע הוא שדווקא תיק עבודות מתפקע מאתרים, שחברה מסוימת כבר בנתה, אינו מעיד בהכרח על כך שהם עושים זאת נכון.

על מנת שתוכלו לזהות מי יבנה לכם את האתר הטוב ביותר לעסק שלכם, הנה מדריך ובו כלים שיעזרו לכם להבין את הפרמטרים החשובים ויחסכו כסף.

אולי לבד?

לפני שתפנו למישהו מקצועי, כדאי שתדעו על האופציות החינמיות להקמת אתרי תדמית, בעיקר אתרים אישיים וכולן מותאמות לסמרטפונים וטאבלטים. בנוסף, יש את אלו שאינן דורשות כמעט אוריינטציה טכנולוגית, דוגמת Flavors.me, שפשוט ימשוך מתוך הפרופילים החברתיים שלכם ברשת את הנתונים החשובים ויציב אותם על הרקע המעוצב שלכם. כזה הוא גם Strikingly, המתיימר לבנות לכם אתר בלחיצת כפתור אחת, ו-about.me.  Pixelhub.me המאפשר כבר יותר גמישות ו-re.vu המדהימים ייקחו את חשבון הלינקדאין שלכם ויהפכו אותו לתצוגה גרפית קלה יותר להבנה. מהירי תפיסה ישמחו לנסות את Weeblyוויקס ודומיהם, שמאפשרים את הגמישות הרבה ביותר בבניית אתר סמי מקצועי.

כמה דברים חשובים שחשוב לעשות לפני הכל:

  • אפיון – הכלי החשוב ביותר בתכנון מוקדם של האתר. מדובר מסמך חשוב המתאר את מבנה האתר ועבודת ה”מנוע”, הפונקציונאליות שלו. כאשר יש לכם אפיון, תוכלו פשוט לעבור בין הספקים ולבקש הצעת מחיר ודוגמאות רלבנטיות לאתר דומה לזה שלכם, ע”פ האפיון הזה. יהיה לכם כלי אובייקטיבי כמקור השוואה. אם לא תעשו זאת, הספק יעשה זאת, ויתמחר זאת בהתאם.
  • מחקר – כמה שיותר ממנו. חפשו ע”פ מילות מפתח עסקים או מוצרים דומים לזה שלכם והציצו באתרים שלהם. אם הגעתם אל הספק עם רעיונות לבידול האתר שלכם אל מול האחרים – חסכתם המון כסף של ניסוי וטעייה או כסף שמבוזבז על סתם עוד אתר שייבלע בהמון.

הבידול הזה יכול להיות גם בשירות שנראה ברור מאליו עבורכם, אך לא עבור לקוח הקצה. למשל, הדרכה על מוצר שאתם מוכרים, אינה בהכרח מובנת מאליה בכל מוצר.

  • מקורות השראה – הביאו מה שיותר מהם. אתרים דומים או אפילו אלמנטים מסויימים שאהבתם מתוך אתרים מסויימים.

הבסיס לאפיון נכון

כדאי שהאפיון ייראה בעיקר את מבנה השלד ודרך הפעולה של העמודים באתר. אותו שלד נקרא גם wireframing ואינו מחייב יידע בעיצוב אתרים. מדובר בשרטוט מבני פשוט של קווי מתאר כלליים (או מסגרות, wireframes) של האלמנטים הגרפיים בכל עמוד באתר. כדאי להמחיש גם מידע חשוב נוסף – תפריטי הניווט באתר ולאן הם מובילים.

  • לאחר בחינת אתרי השראה, נסו לשרטט עם דף ועפרון, באופן הפשוט והגס ביותר, איך אתם רואים את העמודים המרכזיים באתר שלכם, בייחוד את עמוד הבית.
  • רוצים לעלות מעט במקצוענות והבהרת האפיון? עשו זאת בעזרת שרטוט Wireframes בתוכנות דוגמת אינדיזיין, פוטושופ, תוכנות ייעודיות ואפילו פאוורפוינט.
  • למרות האמור לעיל, בעיקר אם אתם מעצבים, הימנעו מלקפוץ מייד אל תוכנות הגרפיקה -התחילו בעבודה מופשטת, פתוחה, עם עפרון ונייר במקום נוח – תידהמו לגלות כמה השראתכם מצטמצמת, כאשר שאתם מגבילים עצמכם עם תפקוד תוכנות גרפיות וקופצים מייד אל תוך הפיקסל.
    • כמו כן, תופתעו לגלות גם עד כמה האינטואיציה שלכם תנחה אתכם מצויין. אם אתם מעורים בעולם האינטרנט ו/או ראיתם אתרים דומים לשלכם, אדרבא ואדרבא.
    • אל תצפו שהמפתחים יידעו משהו אם לא ביקשתם אותו – המפתחים שמקבלים את האפיון/בקשה שלכם, לא תמיד יחפשו מה שכחתם בו והם עלולים להתייחס לזה באימרת “לא כתוב – לא קיים”.

    לדוגמא – הודעות שגיאה. ביקשתם למשל טופס צור קשר, אך אולי יש שדה מסויים שאתם צריכים עבורו בדיקה מיוחדת? וגם אם לא בדיקה מיוחדת, כדאי לבקש במפורש לבדוק שהשדות הנדרשים מולאו כראוי ואם לא,

    להציג הודעות שגיאה מתאימות.

  • מסרו את האפיון לחבר/ים ובעיקר – לכאלה שמייצגים את קהל היעד שלכם. לא תאמינו עד כמה זוג עיניים נוסף ודווקא זה שלא מבין בתחום, אך מהווה לקוח פוטנציאלי יכול לעזור,  מלתרום רעיונות חדשים ועד לאיתור כשלים לוגיים.

***את הכתבה כתב איתי קורוניו, יועץ ומרצה לחוויית משתמש ובעלי Itay Koronyo – UI & UX להקמת אתרים ואפליקציות מונחי חוויית משתמש.



לכתוב תגובה

(חובה לפחות לרשום שם!!!)

(...אף אחד לא יראה את זה)

(תפרסם/י את עצמך! שידעו מאיפה את/ה!)