הבלוג פרי מוחם הקודח של אנשי נטקראפט
על שימושיות, עיצוב, טכנולוגיה וכל הדברים המעניינים באמת

ישבנו עם משה וייס, מנהל בכיר בתחום הפיתוח והעיצוב בחברת "IBM", מנחה סדנאות לחשיבה עיצובית ומרצה בקורס אפיון ממשקים וחווית משתמש בנקטראפט אקדמי, לשיחה בה שיתף איך הגיע לתחום הפיתוח, המעבר לתחום העיצוב והמוטיבציה שבערה בו במהלך הקריירה. בנוסף שוחחנו על הקשר בין פיתוח לעיצוב, המגמות הטרנדיות החדשניות בתחום עיצוב חווית המשתמש ומה עוד צופה לנו העתיד בתחום הUX.

איך הגעת לתחום הפיתוח?

כבר בגיל 10 קיבלתי את המחשב הראשון שלי מאבי, שנבנה מחלקים שנרכשו. בגיל 12 למדתי לבד פיתוח תוכנות והתחלתי לפתח בעצמי. אחרי הצבא התקבלתי לתפקיד מפתח בחברת "מטריקס" והתקדמתי שם למספר תפקידי פיתוח וניהול. במקביל למדתי לתואר במדעי המחשב. בגיל 22, בשנתיים הראשונות בחברה, במקביל לדיי ג'וב ב"מטריקס", הקמתי ופתחתי סטרטאפ ביחד עם שותף שעבד איתי בצוות ב"מטריקס". הייתי אמון על הפיתוח ולמדתי המון לבד. מהבוקר עד הערב פיתחתי לטובת "מטריקס" ובלילה, עד השעות הקטנות, פיתחתי לטובת הסטרטאפ. סגרנו את הסטרטאפ עם התפוצצות בועת האינטרנט  בתחילת שנות ה-2000.

איך התמודדת עם זה?

היה לי קשה כי הייתי ילד בן 22 צעיר ונמרץ שעבד ופיתח שעות לתוך הלילה במשך שנתיים. האצבעות שלי בערו לעבוד, היה לי פאשן מטורף, זה היה הבייבי שלי. לא ידעתי בתור בחור צעיר איך להתמודד עם הדבר הזה, ידעתי שיש לנו משהו מאוד טוב בידיים, אך אין לנו מה לעשות וזה המצב. אמרתי לעצמי שאני אוחז בשיניים ומתקדם. המשכתי וכל יום למדתי משהו חדש בחברת "מטריקס" והתקדמתי בחברה.

לאחרונה פתחתי עם שותפה בייבי חדש משלי – discovers, שבו אני עושה מה שאני הכי אוהב לעשות – סדנאות בתחום אסטרטגיה, חזון והתייעלות. אז דיי מרגיש לי שהתמודדתי עם זה מעולה.

מהן התכונות שלדעתך קידמו אותך במהלך הקריירה

מתחילת הקריירה ועד היום, יש לי אנרגיות מטורפות. פיתחתי מאוד מהר ובאיכות גבוהה. יש מפתחים שלא אכפת להם מהאיכות. הם מפתחים ואז נותנים לאיש ה-QA. באתי עם ראש תשתיתי ועם ראייה של איכות ולכן פיתחתי מאוד מהר. חשבתי תמיד ובראש ובראשונה על האיכות. בנוסף, עבדתי המון מול לקוחות כקונספט שהאמנתי בו וזה נתן לי את הכלים להבין את עולמו של הלקוח.

מהן המגמות שאתה רואה שהתפתחו בשנים האחרונות בתחום הUX?

כל התחומים שלוקחים את הלקוח למרכז, מתודולוגיית עבודה מתקדמות, Customer experience הרבה יותר ופחות User experience (מבט על כלל החוויה ולא רק על ממשק המשתמש הגרפי), בדיקות שמישות עוד במהלך הפיתוח וכלים לחשיבה עיצובית.

אחד הדברים המשמעותיים שהלכו והשתכללו הם הכלים שנותנים למעצב להרים מוצר עוד לפני שהפיתוח כותב שורת קוד אחת. הם חוסכים זמן פיתוח ומשפרים יעילות. כיום, המעצבים ואנשי הפיתוח עובדים צמוד יותר בגלל הכלים החדשניים הללו ויש יותר הבנה בזכותם.

מהן החידושים שאתה צופה שיהיו בעתיד בתחום הUX?

בראייה שלי, מה שאני צופה הוא שאנשי המוצר העתידיים יהיו אנשי הUX. לדעתי, מתודולוגית העבודה שתשתלט על עולם הפיתוח והעיצוב היא החשיבה העיצובית (Design Thinking) או כאלה שיושתתו על בסיסה.

מהן התכונות שאתה סבור שצריכות להיות באיש UX?

לדעתי היום, איש UX צריך להכיר ולהבין עקרונות פיתוח ועיצוב ואיך לנהל שיח עם האנשים האלה. בנוסף, אחוז משמעותי מעבודת ה-UXer בארגונים הוא לשכנע ולמכור (כי לכל אחד יש מה להגיד על חווית משתמש…).

הלקוחות של איש הUX הן לא רק לקוחות החברה או המוצר אלא גם המנכ״ל, מנהל המוצר (ועוד כמה מנהלים בכירים בארגון), אנשי הפיתוח והבדיקות ואפילו אנשי הUI (ויז׳ואל).

ספציפית, ביום יום, אנשי הפיתוח והבדיקות הם הלקוחות העיקריים. יש צורך לדבר בשפה אחידה ולהבין אחד את הקשיים של השני על מנת לייעל את העבודה וכדי לקבל תוצרים שאיש הUX התכוון אליהם מלכתחילה. לשם כך, איש הUX צריך להבין את קשיי הפיתוח ולהתאים את החדשנות לפיתוח. איש UX שאומר שהוא רוצה דבר מסוים, אבל אי אפשר לפתח אותו בסופו של דבר, יהיה פחות טוב בעבודתו.

כמו כן – איש UX שמבין את תחום העיצוב ובונה את הוויז'ואל הוא איש UX הרבה יותר טוב לדעתי.

מה הוביל אותך להיות מרצה בתחום אפיון ממשקים וחווית משתמש?

אני מרצה כבר המון שנים ב"IBM" ובשנה האחרונה ב-Discovers סביב תחום החשיבה העיצובית, הפיתוח והUX. לפני 3 שנים הרצתי על במת UXI Live והתגבר בי הרצון להעביר את הידע והניסיון שלי לעוד אנשים.

פתחתי בלוג אישי: moshepro.com שמטרתו הייתה ״להעביר את זה הלאה״ עם המון סיפורים אישיים שעברתי בשנים האחרונות סביב ניהול מוצר, פיתוח ו-UX (והשילוב ביניהם) ולאחר מכן את Discovers שקמה במטרה להעביר את הידע שלנו לכמה שיותר אנשי מקצוע.

השלב הבא היה ללמד בנטקראפט אקדמי.

מי הם מקורות ההשראה שלך?

המנהלת הראשונה שלי ב"מטריקס", חלי וייס שהיא אישה מדהימה ומעוררת השראה שלקחה אותי יד ביד מתחילת דרכי והייתה המנטורית שלי. סטיב ג'ובס מעורר בי השראה ענקית – צורת החשיבה שהייתה לו ואיך שהוא ראה את הלקוח.  מידי פעם אני פותח וידאו של אחת ההשקות שלו או אחד הסרטים שעשו עליו. מבחינתי אני חושב כמו שהיה חושב סטיב ג'ובס  – כשיש לי רעיון אני לא בוחל בשום אמצעים ושום דבר לא יעצור אותי.  צורת החשיבה שלו על מוצר ופיתוח – אלו הן גישות שאני לוקח איתי כהשראה ממנו.

יש לך מסר למי שרוצה להשתלב בתחום הUX?

יש משהו שאני תמיד אומר לתלמידים שלי: "50% מהעבודה שלכם היא למכור את עצמכם ואת הרעיונות שלכם, ללמוד להציג אותם ולהשפיע". לחשוב על עולמה של הפרסונה שאתם רוצים לרתום אותה למוצר ותמיד לחשוב מה מניע אותה. ו- 50% האחרים הם המקצועיות והבנת התחום".



לכתוב תגובה

(חובה לפחות לרשום שם!!!)

(...אף אחד לא יראה את זה)

(תפרסם/י את עצמך! שידעו מאיפה את/ה!)