netcraft Bytes :) » 11 כללים פשוטים לקניה בטוחה באינטרנט
הבלוג פרי מוחם הקודח של אנשי נטקראפט
על שימושיות, עיצוב, טכנולוגיה וכל הדברים המעניינים באמת

safeshopping

מיליוני אנשים בעולם נהנים מקניות באינטרנט. הקניה באינטרנט לא דורשת מאיתנו השקעת זמן וכוח על סיורים בין חנויות ובחירת מוצרים. תהליך חיפוש מוצרים בחנות אלקטרונית הרבה יותר פשוט ונוח: חנויות מהסוג הזה עובדות שנה תמימה, 24 שעות ביממה וללא הפסקה. לא פחות חשוב – לא יכולים למכור לכם משהו שלא באמת רציתם (אין מוכר שמתחיל “להמליץ” על מוצר שהוא “הרבה יותר טוב” או ” זה מה זה מתאים לך…”). בדרך כלל מחירי המוצרים נמוכים יותר ממחירי מוצרים דומים בחנויות רגילות כי אין צורך לשלם עבור שכירות ואין הרבה הוצאות על כוח אדם. יחד עם זאת לקניה באינטרנט יש המון סכנות, שלעיתים קרובות ממעיטים בערכן, ולא בצדק. ובזמן אחרון, אחרי דליפה המפורסמת של מאות אלפי מספרים כרטיסי אשראי הנושא הפך לחם ביותר. לכן, על מנת לצמצם סכנות שקשורות לשימוש בכרטיסי אשראי כדאי שתשימו לב לכללים הבאים שיעזרו לכם לזהות אתרים לא בטוחים לקניה:

1. הכירו את האתר

קודם כל כדאי לבדוק את אמינות החנות: האתר צריך לכלול את כל הנתונים ליצירת קשר כמו כתובת, טלפון, דואר אלקטרוני וכדומה. אם בעלי האתר מציגים את המידע הזה – אין להם מה להסתיר. תבדקו כמה זמן האתר קיים ברשת: בדרך כלל בחלק התחתון של הדף כתובה השנה בה הושק האתר. אפשר לבדוק תאריך רישום הדומיין בעזרת השירות הבא: Whois Domain Lookup.  ככל שהרישום מוקדם יותר – כך טוב יותר. אם האתר קיים זמן משמעותי זה לכשעצמו מעיד על מידת בטיחות מסוימת. בשירות זה ניתן לראות גם את כמות המשתמשים בחודש.

2. התרשמו מאיכות האתר

האם האתר נראה מושקע ונוח לשימוש? זה אומר שקל לחפש, יש הרבה מידע על המוצר (ולא “באותיות קטנות”), קל להוסיף (ולהסיר) מוצרים, ניתן לראות אם המוצר במלאי, תמונות המוצרים בגודל נורמלי ו/או ניתן להגדיל את התמונות עד לקבלת מידע רצוי על המוצר. ובשורה התחתונה של סעיף זה – אם חברה עושה השקעה משמעותית באתר האינטרנט שלה – זאת אומרת שהיא הגיעה לשוק למשך זמן רב ואיכות חשובה לה.

3. האם לא מסתירים מאיתנו מידע?

תבדקו האם האתר כולל את כל המידע על סוגים ומחירים של משלוחים, על זמן האספקה, על מדיניות החזרת מוצרים, על מדיניות הפרטיות, פרטים על החברה, תקנון אתר ומידע על אבטחת קניה באתר. בנוסף לזה, לחנויות טובות יש אפשרות לספק ללקוח מעקב הזמנה ולראות את כל התהליך של הטיפול בהזמנה בצורה שקופה.

4. תבדקו מחירים

תשוו את המחיר של המוצר הנבחר בין כל החנויות שבהן הוא מוצג למכירה. לפעמים מחיר נמוך בצורה דרסטית (למשל בכל מקום המוצר עולה 120 – 100 ₪ ובחנות הנבדקת –  30 ₪) – יכול לשמש סימן שמשהו אינו כשורה, ואולי מסתירים מאיתנו מידע.

5. חפשו מידע אל האתר

תעשו חיפוש על שם של האתר ב-google.  אם האתר “בעייתי” מיד תדעו על זה. הרבה אנשים, אם היו להם בעיות כלשהן עם הקניה שם יכתבו על זה בפורום, בבלוג או בתגובות באתרים אחרים.

6. תהליך רכישה ידידותי

שימו לב לאפשרויות התשלום באתר: האם הדרך היחידה היא הזנת פרטי כרטיס אשראי? אם מכריחים אותנו להכניס מספר כרטיס בלי אופציות נוספות לתשלום כמו תשלום בטלפון, תשלום ע”י paypal או כל צורה אחרת שמקובלת בעולם – זה יכול להיות סימן לא טוב. כל פעולה ברכישה שלא ניתנות בה אופציות בחירה צריכה להיות חשודה מבחינת המשתמש.

7. האם להירשם לאתר?

לא צריך לפחד מהרשמה. בדרך כלל אתרים מבקשים להירשם בשביל נוחות הלקוח. הרבה חנויות עם שם טוב ברשת מציגות ללקוחות שלהם מגוון רחב של הנחות ובונוסים. אבל בזמן ההרשמה יש לציין רק את הנתונים הדרושים לרכישה כמו שם, כתובת דואר, טלפון לתקשורת.

8. אבטחה של האתר

לפני התשלום שימו לב שאתר נמצא במצב מאובטח: סמל של מנעול סגור למטה או למעלה והאות “s” אחרי “http” בשדה כתובת הדף בדפדפן, הם סמלים של דפים מאובטחים. בלחיצה על תמונת המנעול ניתן לראות מידע על רישיון האתר. בזמן רכישה באתר כזה אתם יכולים להיות קצת יותר בטוחים (אבל בכל זאת לא ב-100%) שהמידע הנשלח דרך האינטרנט לא יגיע לידיים הלא נכונות.

9. לצאת מהאתר

אחרי ביצוע של קנייה באתר מומלץ לצאת מהמצב הרשום באתר. זה יכול להיות מאוד חשוב עם עשיתם רכישה ממחשב משותף (למשל במשרד, בכיתת לימוד או בכל מקום ציבורי אחר).

10. כרטיס מיוחד לקניות וירטואליות

עוד פתרון ולדעתי מעולה – כרטיס נוסף לשימוש רק לקניות באינטרנט. רצוי מאוד שזה יהיה כרטיס נטען ולא כרטיס אשראי.

11. אל תשלחו פרטים אישים במייל

לסיום: אף פעם אל תשלחו נתונים של כרטיס אשראי וסיסמאות דרך מייל. אנשים שמעוניינים בכך יכולים לשלוח מיילים בשם חברות מפורסמות או מערכות תשלום ידועות עם בקשה לשלוח במייל חוזר סיסמה או כל נתון אחר בכסות-עיניים שנוצרו בעיות עם ארנק אלקטרוני או בסיס נתונים של החברה.

אם בדואר האלקטרוני או בטלפון מבקשים מידע סודי על חשבון או סיסמה לאתר כלשהו כדי לגשת אליו, זה בהחלט צריך להעלות חשד.

קניות באינטרנט יכולות להיות גן משחקים של הזדמנויות וכיף, אך כמו בכל גן משחקים, צריך לשמור על כללי בטיחות פשוטים כדי להיות בטוחים :)



5 תגובות לפוסט ”11 כללים פשוטים לקניה בטוחה באינטרנט“

  1. טיפ נוסף שרלוונטי רק בארץ…
    לכו פיזית לחנות כמו כן, אפשר לבדוק גם ב-YMAP וכד’ לפי כתובת החנות את התמונה של החנות…ואם מדובר במקום שנראה כמו חורבה מומלץ לא להתקרב.

  2. אחלה של טיפים, בדרך כלל אנשים באינטרנט נמשכים למותגים ולכן חנויות וירטואליות צריכות לנסות וליצור נוכחות אמיתית ולא להסתמך רק על אתרי השוואות, אפילייאט או SEO.

  3. טיפים מעולים,
    אהבתי במיוחד את מס’ 10.
    תודה!

  4. טיפים מאוד חשובים במיוחד אחרי הפריצות לנתוני האשראי בארץ
    מה דעתכם על פייפאל האם הוא יותר בטוח ?

  5. לתגובה הקודמת, יצא לי לעבוד עם פייפאל לא מעט לאחרונה.
    השירות שלהם מעולה ואין מה לחשוש מגניבות אשראי או פרטים כי הם לא מגיעים לספק המוצר.

לכתוב תגובה

(חובה לפחות לרשום שם!!!)

(...אף אחד לא יראה את זה)

(תפרסם/י את עצמך! שידעו מאיפה את/ה!)