הבלוג פרי מוחם הקודח של אנשי נטקראפט
על שימושיות, עיצוב, טכנולוגיה וכל הדברים המעניינים באמת

untitled-1

אנחנו גאים בבוגרים שלנו, בכולם. ויותר מזה אנו גאים בדרך שעשו והמקומות שבהם הם נמצאים היום.
כדי לעזור לכם לענות סוף סוף על השאלה :”איך ניתן להשתלב בתעשייה ולעבוד כמאפיינים או כמעצבי אינטרקטיב?” ביקשנו מכמה חברים בקהילת הבוגרים שלנו ( שמונה היום מעל 300 בוגרים משלוש שנים של פעילות) לספר על החוויות שלהם מ”היום אחרי שנגמר הקורס”. הנה חלק מהם, אנו מקווים כי הן יוכלו לעזור גם לכם:

ג׳ודי סטרווייס, מנהלת תחום חויית משתמש ועיצוב גרפי במשרד האוצר (בוגרת קורס אפיון ממשק וחווית משתמש מחזור 3, 2011)

j
בוגרת תקשורת חזותית בבצלאל ,מסלול אינטראקטיב. סיימתי ב-2009.
פרוייקט הגמר שלי היה אתר פלאש (שאותו הגשתי יחד עם גד חכימי) שעסק בפיתרון חלומות ומשמעותם לפי תרבויות וסמלים.
התחלתי לעבוד כעצמאית בתחומי העיצוב, ולאחר מכן כשכירה בסטודיו דיזיין פקטורי בת”א.
כחלק מעבודתי הבנתי מהר מאוד שהאיפיון הוא חלק אינהרנטי ובלתי נמנע בהליך יצירת מוצר מוצלח, ושמבלי להבין את הצד של המשתמש , העיצובים שאני עושה נשארים בגדר יצירה אישית ובלתי מתחייבת.
התעניינתי מאוד כיצד לייצר ממשקים נכונים ואינטואיטיביים ולא רק יפים. הייתי מאוד לבד במערכה, רוב חברי הסתפקו במשרות עיצוב אבל לי משהו הי חסר. הארכיטקטורה שמאחורה, הראציונל שבמיקום אלמנטים במקום כזה או אחר.
התחלתי לקרוא ספרים רבים בנושא UX, בלוגים באינטרנט והבנתי שיש לי הרבה חורים חסרים. הגעתי לנושא דרך אתר UXI של שסלל בפניי את תחילת הדרך לעולם מרתק זה.
איך השתלבת בתחום חווית משתמש?
הקורס של נטקראפט שבו השתתפתי היווה ממש נקודת מפנה עבורי. הדבר מתבטא בשינוי מתולוגיית העבודה שלי ומאפשר לי לעבוד בצורה הרבה יותר מסודרת ומבוקרת. הכניס לי סדר לתוך הבלאגן.
רכשתי המון כלים, השלמתי פערים, הבנתי מה נכון ומה לא נכון לעשות- וכל זאת באווירה נעימה, צעירה ותומכת. הרגשתי תמיד יש לי למי לפנות וזה לא מובן מאליו.
היום אני מנהלת תחום חויית משתמש ועיצוב גרפי במשרד האוצר, כלומר בפועל-מאפיינת, מעצבת ומלווה תהליכי פיתוח מתחילתם ועד סופם. הקורס בהחלט “הקפיץ אותי מדרגה” והיום אני נמצאת במקום אחר לגמרי מאשר מלפני 4 שנים שרק סיימתי לימודי עיצוב.
מה היית ממליצה למי שרוצה לעסוק בתחום בארץ?
למצוא עבודה שכוללת בה לא רק עיצוב גרפי אלא גם נגיעות באיפיון. רק ככה לומדים- מלקפוץ ישר למים. ללכת להרצאות וכנסים בנושא, לקרוא המון,
לדבר עם אנשים, ובעיקר להיות צנועים וקשובים למה שיש למשתמשים לומר- התחום הזה לא שחור ולבן, צריך לפעמים לדעת לשנות דברים שעשינו ולדעת תמיד להתעדכן במה שנעשה.
בקיצור- להיות סתגלנים ולהיות מסוגלים להכיל שינויים.

יוסף וייסמן, מאפיין חווית משתמש בחברת everything.me (בוגר קורס אפיון ממשק וחווית משתמש מחזור 2, 2010)

yosef1
מה עשיתי לפני הקורס: עורך תוכן באחת מחברות האינטרנט הישראליות.
מה עושה כיום: מאפיין חווית משתמש בחברת everything.me
כמו רבים מהתלמידים שלנו, יוסף פנה אלינו לקורס לאחר שהתעניין בתחום של חווית משתמש באופן עצמאי, קרא הרבה וראה הרצאות אונליין. הוא החליט שזה המקצוע בו הוא מעוניין לעסוק וחיפש קורס מקצועי ש”יכניס אותו לעניינים”. כבר במהלך הקורס בלט ברצינות ובהישגים אליהם הגיע (את פרוייקט הגמר תמצאו כאן) וכשחברת evrething.me פנו אלינו בבקשה לגיוס בוגרים, יוסף קיבל את המלצתנו בשמחה.
איך השתלבת בתחום חווית משתמש:
כמה חודשים לאחר סיום הקורס התחלתי לעבוד בחברת evrething.me בתור מאפיין חווית משתמש, שם אני עובד מאז.
במסגרת התפקיד אני עובד על סוגים שונים של פרויקטים – מאפליקציות HTML5 למובייל, דרך פיצ’רים חדשים למוצר המרכזי של החברה, ועד למערכות פנימיות שמשמשות את העובדים. לפני כשנה התחלתי להתנדב בסדנא לידע ציבורי, כמאפיין בפרויקטים כנסת פתוחה ופנסיה פתוחה, וכתבתי מדריך על אפיון מוצרים עם אג’נדה חברתית לשימוש הארגון.
מה היית ממליץ למי שרוצה לעסוק בתחום בארץ?
העצה שלי למי שרוצה לעבוד באפיון חוויית משתמש היא להתמקד בעקרונות ובתהליכים, לא בטרנדים. כדאי להכיר את הפלטפורמות הלוהטות ואת האפליקציות הכי מגניבות, אבל לא בגלל שהן חדשות ופופולריות, אלא בגלל שיכול להיות שהן פותרות בעיות ישנות בדרך חדשה ששווה לעצור רגע וללמוד אותה. כשכולם מדברים על אפליקציה חדשה או על עיצוב חדש של מוצר קיים, נסו להבין ממה כולם מתרגשים כל כך? הרבה פעמים, האנשים שמאחורי המוצר יספרו בבלוג שלהם או בראיונות על הבעיה שהם ניסו לפתור ועל תהליך העבודה שלהם. הם לא פשוט העתיקו מאחרים, אלא התמודדו בצורה מסודרת עם בעיה שלא היה לה פתרון מספיק טוב. מה שחשוב במקצוע הזה זה להבין מה הופך חוויית משתמש למוצלחת ואיך יוצרים חוויה כזו מאפס. הקורס הוא הקדמה מצויינת, אבל כדי להפוך למקצוענים באמת חייבים להמשיך ללמוד, לעקוב אחרי האנשים שמאחורי המוצרים הכי מוצלחים, וכל הזמן לפתור בעיות שמציקות לכם – גם אם אף אחד לא ישלם לכם על זה.

שגיא גוטין, מעצב ומאפיין בחברת .OnTheMob (בוגר קורס אפיון ממשק וחווית משתמש מחזור 17, 2013)

sagie1
מה עשיתי לפני הקורס: מעצב בתחום הפרסום ATL/BTL, בעיקר פרוייקטי פרינט
מה עושה כיום: מעצב ומאפיין בחברת .OnTheMob
שגיא פנה אלינו כשהוא מרגיש תקוע בעולם הפרינט ומוגבל מבחינת עומק עבודה, הוא חיפש דרך לשלב בין הנסיון העיצובי שכבר צבר בחברות פרסום לבין עולם חווית המשתמש אליו נחשף בעיקר בתור משתמש מתוסכל. הוא הבין שיצירת חווית משתמש אינטרקטיבית טובה היא בעצם החוליה החסרה מבחינתו.
איך השתלבת בתחום חווית משתמש?
כשבועיים אחרי סיום הקורס התקבלתי למשרד בשם OnTheMob שמתמחה בעיצוב דיגיטלי. המשרד עוסק גם בפרסום, אך במסגרת העבודה שלי יוצא לי לאפיין. מה גם שאני המעצב של האפיונים שלי.
אני נמצא כרגע בשלב מאד מאתגר והשאיפה היא להמשיך ולהתמקד באפיון ולצבור מספיק נסיון בשביל לעסוק רק בזה בהמשך.
מה היית ממליץ למי שרוצה לעסוק בתחום בארץ?
תחום חווית המשתמש הוא תחום מרתק ומאתגר. הוא משלב כל כך הרבה היבטים שקשה לי עדיין להאמין איך עד עכשיו בארץ לא נתנו לו חשיבות/זמן/תגמול הולם.
אומנם הדרישה למאפיינים או מעצבים שמבינים ux עולה כל הזמן, אבל לרוב ( כמו בכל תחום) יחפשו נסיון.
אני מציע למתחילים בתחום לא לפחד להתלכלך, להתחיל מכל מה שאפשר שקשור או קרוב ולא להתאכזב עם חברה גדולה לא מעסיקה אתכם ישר.

אנדרו זוסמן, מאפיין חווית משתמש בחברת אינקוד- הייפרה, (בוגר קורס אפיון ממשק וחווית משתמש מחזור 8, 2012)

androw1
מה עשיתי לפני הקורס: כותב ספרי פסיכומטרי ומרצה להיסטוריה באוניברסיטת אוהיו.
מה עושה כיום: מאפיין חווית משתמש בחברת אינקוד- הייפרה, מרצה בתחום חווית משתמש ברחבי העולם וכותב מאמרים.
איך השתלבת בתחום חווית משתמש:
כבר במהלך הקורס הבנתי שתחום חווית המשתמש הוא התחום שבו אני רוצה לעסוק והחלטתי להתפטר מעבודתי ככותב ספרי לימוד. היו לי כמה חודשים קשים אבל הצלחתי לצבור נסיון באמצעות עבודות פרילנאס.
במהלך התקופה הזו התקבלתי לאינוקד הייפרה בתור מאפיין חווית משתמש ומצאתי את העבודה שאני אוהב.
מה היית ממליץ למי שרוצה לעסוק בתחום בארץ?
יש לי שתי עצות עיקריות: להיעזר במנחה או מנטור שכבר נמצא בתעשייה שידע לייעץ ולהנחות בשלבים הראשונים (נטקראפט יכולים לעזור ואפילו אני!) ולהיות יצירתיים.
אפילו אם אין לכם הרבה נסיון בתחום חווית המשתמש, עדיין יש לכם הרבה מה להציע, למדו לשווק את החוזקות שלכם ושאפו לשפר את החולשות.

סנדרה ברטוב, מעצבת אינטרקטיב ומאפיינת ממשקי חווית משתמש (בוגרת קורס אפיון ממשק וחווית משתמש מחזור 14, 2012)

sandra3
מה עשיתי לפני הקורס: ארט דירקטור בתחום הפרסום במשך 16 שנה.
מה עושה כיום: מעצבת אינטרקטיב ומאפיינת ממשקי חווית משתמש.
איך השתלבת בתחום חווית משתמש?
אחרי תקופה כל כך ארוכה במשרדי פרסום הרגשתי שאני ממש רוצה להתקדם. זמן קצר אחרי סיום הקורס הצלחתי להשתלב בחברת איקומרס בתור מעצבת אינטרקטיב. אחרי שנה של צבירת נסיון ולימוד החלטתי לצאת לדרך עצמאית, בה אוכל לתת ביטוי לכל אותם פורמטים עיצוביים ואפיוניין שאני יודעת ואוהבת לעשות. בימים אלו אני עובדת על לבנות את המותג שלי ולהמשיך לגדול.
מה היית ממליצה למי שרוצה לעסוק בתחום בארץ?
קודם כל ללמוד. אני זיהיתי את המגמה העולמית, בזמן שעבדתי בפרסום ומצאתי לנכון לצאת ולשכלל את היכולות שלי. הלכתי ללמוד אפיון ממשק וחווית משתמש והשקעתי בתיק העבודות שלי. מה שאני מציעה היום ללקוחות שלי קיבל עומק ודיוק. אני שואפת לשלב בין עולם האפיון והעיצוב וככל שהזמן עובר אני מבינה איך לעשות את זה על הצד הטוב ביותר.

לינור שרצר, מעצבת עצמאית (בוגרת קורס אפיון ממשק וחווית משתמש מחזור 17, 2013)

l
לינור שרצר, מעצבת עצמאית, בוגרת שנקר במחלקה לתקשורת חזותית במסלול מואושן גרפיקס. עצמאית כ- 5 שנים, מתמחה בעיקר במיתוג חברות קטנות עד בינוניות.. מאוד אוהבת את העבודה שלי .
נרשמתי לקורס כי רציתי ללמוד חווית משתמש מכיוון שהרגשתי פער רציני בידע שלי לגבי כל מה שנוגע לעולם חווית המשתמש. חלק מתהליך המיתוג הוא לתת ללקוח מענה כולל לכל צריכיו, הצורך בנוכחות אינטרנטית הכרחית, הרגשתי שאני מעצבת מתוך אינטואיציה ולא מתוך ידע חד משמעי מבוסס וזו הסיבה שבחרתי ללמוד.
בסיום הקורס ההשפעה הייתה מידית, כמויות אדירות של ידע הוזרמו אלינו החל מהשיעור הראשון. כבר בשלב זה הרגשתי בטוחה בעצמי ובעבודה שלי, פתאום הבנתי את כל אותן ההחלטות שבעבר קיבלתי רק על סמך תחושות, התחלתי לחוש בטחון בעבודה שלי בכל הנוגע לUX. היום אני מתעניינת יותר ויותר בתחום ומחפשת להרחיב את הידע שלי עוד. היום אני מעדיפה פרויקטים של איפיון ועיצוב ומרגישה שיש לי עוד הרבה לתת ללקוח.
מה היית ממליצה למי שרוצה לעסוק בתחום בארץ?
שהייתי ממליצה למשתלבים בתחום: קודם כל להיות מעודכנים , עולם ה-UX דינאמי, בכל יום ישנם דברים חדשים ללמוד ולכן חשוב להישאר בלופ, כמובן הייתי ממליצה ללמוד את התחום לעומק, לימודי עיצוב לא מספיקים ולא מספקים את הכלים לעולם האיפיון.

דניאל מאייר, יזם סדרתי (בוגר קורס אפיון ממשק וחווית משתמש מחזור 6, 2011)

d
מהשיחרור מהצבא עוסק ביזמות אינטרנטית התחלתי בקניה של 25% מאתר x-snow.co.il שהיה נכון לאז קהילת הגולשים הגדולה בישראל. ומשם בא הרצון להשאר בתחום הסקי ולתת מענה טוב יותר לגולשים שמחפשים חופשת סקי בעברית , הכרתי את 3 השותפים החדשים שלי בחופשת סקי והחלטנו להקים את סקי ביד skibid.co.il ומאז ועד היום סקי ביד היא הפלטפורמה המובילה בארץ לחיפוש חופשת סקי אנחנו האתר היחיד שמרכז את כל סוכני הנסיעות המובילים. אחרי skibid החלטנו שהשוק בארץ מגניב עד מאד אבל צריך להתפתח ובשנתיים האחרונות הקמנו את arctivity.com החידוש שאנחנו מביאים הוא מערכת שיודעת להתאים לך את החופשה המושלמת ע”י מענה למספר שאלות פשוטות. היום אני מכהן בין השאר בתור מנהל המוצר של החברה.
בתור יזם, מדוע היה חשוב לך ללמוד חווית משתמש?
רציתי ללמוד חווית משתמש כי אין ברירה:) בעולם שמכוון משתמשים קצת קשה להתעלם מנושא זה, ברור היום שהתחרות בכל נישה רק גוברת ועל מנת להצליח חווית המשתמש צריכה להיות ערך עליון.
בקורס קיבלתי כלים ומטודולוגיות שאני משתמש בהם ביומיום וכמובן הכרות עם התוכנה שהפכה להיות החברה הטובה ביותר – Axure . אני חושב שזה קורס חובה לכל סטראפיסט שאחראי על המוצר, אי אפשר להתעסק במוצר מבלי באמת להתמקצע בתחום חווית המשתמש.

ומה אנחנו ממליצים?

1. ללמוד כל הזמן – תחום חווית המשתמש הוא תחום מאד דינמי וחשוב שתישארו בעניינים. בין אם באמצעות למידה עצמית או השתתפות בכנסים מקצועיים. בחרו את הדרך שנוחה לכם והתמידו בה.
2. לנסות ולצבור כמה שיותר נסיון בתחום- גם אם זה אומר לעבוד בשכר נמוך ממה שהתכוונתם, או אפילו בחינם. כל עבודה תיכנס לתיק העבודות שלכם מגדילה את הסיכוי להתקבל בראיון הבא.
3.יש לכם פתרונות אפיון מבריקים? דעו להסביר את הדרך- הפגנת דרך חשיבה אפיונית נכונה, יכולה לפצות פעמים רבות על חוסר נסיון בראיונות. אם קיבלתם משימת אפיון בראיון ונדרשתם להציע פיתרון, השיקולים שהנחו אתכם בבחירתו הם חלק מהותי מהתשובה שתיתנו.
4. הפגינו מוטיבציה ולהט למקצוע- אלו תכונות שקשה מאד לרכוש ובמקרים רבים יכולות לפצות על חוסר הנסיון שלכם.

זה בסדר לבקש עזרה, אנחנו פה ונשמח לעזור (גם אם לא תרשמו לקורסים שלנו, באמת).

תודה לכל הבוגרים שלנו, היה נהדר ללמד אתכם וזה תענוג צרוף לראות את התוצרים שלכם היום ואת הארגונים והמשרות אליהם התקבלתם. תודה.



לכתוב תגובה

(חובה לפחות לרשום שם!!!)

(...אף אחד לא יראה את זה)

(תפרסם/י את עצמך! שידעו מאיפה את/ה!)